Proposta d'utilització d'un programa

Proposta d’utilització del programa  My Tracks

Edat: A partir de 12 anys.
Material: Smartphone o tablet  amb sistema operatiu Android superior a 1.6


Objectius:

  • Conèixer el barri on es troba l’escola.
  • Prendre consciència de les necessitats del barri.
  • Utilitzar l’aplicació correctament.
  • Buscar propostes de millora del barri.
  • Fomentar el treball cooperatiu.
Competències bàsiques:
  • Competència comunicativa lingüística i audiovisual.
  • Competència en el coneixement i la interacció amb el món físic.
  • Competència social i ciutadana.
  • Competència del tractament de la informació i competència digital.
Àrees:
  • Coneixement del medi natural, social i cultural.
  • Educació física


Durada:
Desenvolupament:

Dues sessions d’una hora cadascuna

Sessió 1: Abans de sortir de l’escola, dividirem els alumnes en grups de 6 i els hi donarem una tablet amb l’aplicació My Tracks o, en el cas que tinguin un smartphone,  s’hauran de descarregar l’aplicació al mòbil. Un cop fet això sortirem a fora l’escola i donarem als alumnes una sèrie d’indicacions i límits perquè  l’activitat funcioni. La proposta consisteix en què els nens i nenes gravin una ruta pel barri buscant zones en què hi hagi alguna cosa que creguin que es podria millorar. L’aplicació anirà guardant la ruta automàticament i els alumnes hauran d’afegir un marcador i fer una foto del lloc que volen millorar. Un cop acabada aquesta primera sessió, cada grup haurà de penjar la seva ruta en un Google Drive o al bloc de la classe si és que en tenen.

Sessió 2: Durant aquesta segona sessió, obrirem el document on tinguem les diferents rutes gravades per els  nostres estudiants i cada grup comentarà perquè creu que es podria millorar aquella zona o aquell lloc. Finalment, entre tota la classe buscarem diferents propostes de millora per cadascuna d’aquestes zones.


Avaluació:

L’avaluació es farà a través d’una sèrie de preguntes que els alumnes hauran de contestar per grups. D’aquesta manera podrem veure si tots els alumnes han participat, si han près consciència de les mancances del barri, si han escoltat es propostes dels seus companys, etc. Les preguntes que hauran de contestar són les següents:


  • Tots els membres del grup heu treballat per igual?
  • Quina proposta de millora (que no hàgiu fet vosaltres) us ha semblat més interessant? Per què?
  • Heu sabut orientar-vos per el barri?
  • Heu vist algun lloc nou en el qual no us hi havíeu fixat abans?
  • Us ha semblat difícil utilitzar el My Tracks? Hi faríeu alguna millora?
  • Us ha agradat l’activitat?





Amb els nostres amics del bloc LiteraTICs us fem aquesta proposta d'utilització d'un programari multimèdia en un context educatiu per acostar una mica més les TIC a l'educació física i també a la literatura. Per dur a terme aquesta activitat necessitarem la Kinect.

EL TEU CONTE
Objectius
  • Interaccionar amb el programa
  • Adquirir nous coneixements literaris
  • Aprofundir en coneixements previs sobre la literatura
  • Practicar l’activitat física de forma indirecta.
Compencies
  •  Competència comunicativa lingüística i audiovisual
  • Competència artística i cultural
  • Tractament de la informació i competència digital
Continguts
Els continguts que es treballaran aniran relacionat, per una banda amb la Dimensió
comunicativa, es treballarà la competència oral, escrita i l’audiovisual. Per altra banda, l’activitat ens proposarà continguts relacionats amb la cultura tradicional i per tant també treballarem continguts de la Dimensió Literia.
Cicle
Material

Cicle Mitjà i Superior
· Ordinador amb Kinect incorporat.
· Videojoper ordinador i que reconegui Kinect.
Metodologia
Participants
Per a dur a terme l’activitat, necessitem un videojoc prèviament produït. Aquest videojoc educatiu (semblant a les llegendes de Girona) mourà al personatge/avatar per diferents indrets en busca de la ploma d’or (obsequi al millor literari).
Per arribar a ella el personatge haurà de superar diferents nivells, però per fer-ho anirà trobant diferents personatges del món literari que plantejaran diferents reptes a superar, com endevinalles, completar refranys, contestar preguntes especifiques, elaborar petits textos i poesies, etc. El fet de superar aquests entrebancs donarà pistes i recursos al personatge per tal d’arribar a la ploma.
L’aspecte peculiar d’aquest videojoc, és la incorporació del Kinect (un controlador de joc lliure i d’entreteniment,) que permet als usuaris controlar i interactuar amb el videojoc sense necessitat de mantenir contacte físic, és a dir sense utilitzar comandaments.
De manera que els moviments que realitzi l’alumne, seran captats pel Kinect i les realitzarà al moment el personatge/avatar. Això fomentarà l’activitat física i la interactivitat usuari-programa.
El videojoc està destinat per jugar-hi tan individualment com en grup.
S’hauria de potenciar el fet de participar en grup, ja que l’aprenentatge i ensenyament col·lectiu obté millors resultats escolars. A més la posada en comú de diferents visions sempre aporta noves opcions.
Durada
Desenvolupament de l’activitat

Una sessió duna hora

Aquesta  sessió tinddues parts. Durant la primera part  dividirem els alumnes en grups de 4 o 5 i els explicarem de què tractarà l’activitat. Un cop fet això i resolts tots els dubtes, entre tots escollirem un personatge o avatar per començar l’activitat. Es sortejaran els torns per saber l’ordre del grups. El primer grup començarà el joc i un cop hagi superat la primera prova, perexemple resoldre una endevinalla, el següent grup continuarà i superar una altra prova com pot ser contestar una pregunta o escriure un petit text, i ai successivament fins que al final, els alumnes, aconsegueixin la  ploma dor. D’aquesta manera, tota la classe treballa de manera cooperativa i ningú és el perdedor ni el guanyador.
Avaluació
El que s’avaluarà de la posada en pràctica d’aquesta activitat serà:
  • Capacitat de treballar en grup i la seva coordinació
  • La resolució de les estions i demandes que es fan durant el joc
  • L’ utilització que se’n fa del Kinect i de l’ interacció amb el videojoc
  • La participació en el videojoc, propostes als companys, ajuda en els reptes que es proposen, etc.


L’avaluació no serà numèrica sinó de caire general i a través de consignes. El docent a través duna gràfica puntuarà amb 0, 1, 1,5 o 2 cada un dels descriptors anteriors segons el seu nivell de compliment. Finalment segons si la puntuació que ha sortit es bona el docent donarà una consigna amb una cara somrient i si per contra el resultat final es podria millorar li donarà una consigna amb una cara desorientada. D’aquesta manera els alumnes no ho fan bé o de manera ràpida per tal d’aconseguir una nota numèrica, sinó que es dóna importància a la participació, a la bona actuació davant d’aquesta nova activitat amb el kinec, i qui ho compleix, té una petita recompensa i qui no ho compleix tant, també un obsequi però sap que l’ha de millorar per aconseguir-ne un de somrient.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada